Blog
06 października 2021
7 sposobów, w jakie EAP wspiera menedżerów
Liderzy mierzą się z własnymi życiowymi wyzwaniami, ale muszą też stawić czoła problemom pracowników i zespołów. Jak pomaga EAP?
W ostatnich miesiącach menedżerowie zostali postawieni w szczególnie wymagającej sytuacji. Przecież także są ludźmi i mają te same zmartwienia, co większość z nas – niepewność przyszłości, obawy o zdrowie własne i bliskich, nadmiarowe kilogramy po lockdownie, zaległości dzieci w nauce i napięcia w relacjach partnerskich poddanych próbie podczas izolacji. A tu trzeba było jeszcze zweryfikować plany firmy, wykorzystać biznesowe szanse, a uniknąć zagrożeń, przeorganizować pracę i zwiększyć wykorzystanie technologii w tempie, którego nikt wcześniej nie zakładał. I jednocześnie zająć się potrzebami emocjonalnymi pracowników.
Oczekiwania w tym zakresie są wprawdzie relatywnie nowe, ale stają się powszechne. Już przed pandemią 45% polskich pracowników oczekiwało od pracodawców wsparcia w zakresie ochrony zdrowia psychicznego. Według badania z maja 2020 70% pracowników czuło, że takie wsparcie ma ogromne znaczenie po doświadczeniach pandemii, a 74% deklarowało, że ważne jest dla nich przywództwo oparte na empatii i wspierającej postawie. Chociaż więc część szefów nadal uważa, że emocje należy zostawić za drzwiami firmy, włączenie dbałości o zdrowie psychiczne do zakresu działalności i kultury organizacyjnej przedsiębiorstw wydaje się nieuchronne.
Z psychologicznego punktu widzenia ma to sens. Ludzie przynoszą problemy osobiste do pracy i to zakłóca ich funkcjonowanie zawodowe. Problemy z pracy zabierają do domu i to nie pozwala im odpocząć. Tworzy się błędne koło, z którego trudno wyjść samodzielnie. Negatywne myśli mają tendencję do wysuwania się na pierwszy plan, bo tak zostaliśmy ukształtowani w toku ewolucji: najpierw zajmujemy się zagrożeniami – realnymi lub wyobrażonymi. A wtedy trudno o skupienie na zadaniach, kreatywność, zaangażowanie w realizację celów.
W takiej sytuacji skuteczne okazuje się powierzenie troski o kondycję psychiczną zespołu zewnętrznym specjalistom, posiadającym potrzebne do tego doświadczenie i zasoby. Jeśli więc jesteś menedżerem, poznaj sposoby, w jakie możemy Cię wesprzeć, aby przyczynić się do Twojego osobistego sukcesu i zwiększyć efektywność Twojej firmy:
1. Ty i Twoi bliscy możecie korzystać z programu, aby lepiej radzić sobie z osobistymi trudnościami
Z chwilą uruchomienia Programu EAP w Twojej firmie, podobnie jak wszyscy pracownicy, uzyskujesz dostęp 24/7 do natychmiastowego, nielimitowanego i poufnego wsparcia psychologicznego – ze specjalistą łączysz się w kilkanaście sekund, zawsze kiedy tego potrzebujesz. Po umówieniu się możesz też skorzystać z sesji psychoterapii. Zajmujemy się takimi kwestiami, jak: chroniczny stres, lęk i niepokój, depresja, trudności w relacjach, samotność, problemy z dziećmi i nastolatkami, uzależnienia i współuzależnienia, radzenie sobie z chorobą, traumą i stratą, udzielanie wsparcia bliskim, zmiany stylu życia dotyczące odżywiania, snu i aktywności fizycznej. Program obejmuje także konsultacje prawne i finansowe, przydatne w sytuacji, gdy chcesz podpisać umowę lub uniknąć błędu w rozliczeniu podatkowym.
2. Rozwiązujemy problemy pracowników, zanim negatywnie odbiją się na ich samopoczuciu i działaniu
Nierozwiązane problemy pracowników prędzej czy później staną się Twoim zmartwieniem. Odczujesz ich konsekwencje w postaci częstszych spóźnień, zwiększonej absencji, obniżonej motywacji, pogorszenia efektywności. Jeśli to my w porę pomożemy ludziom poradzić sobie z trudnościami, ich niekorzystny wpływ na pracę zostanie ograniczony. To my zajmiemy się rozmową o tym, jak lepiej się zorganizować pracując w domu, zadbać o odpoczynek, dojść do porozumienia ze współpracownikiem czy na nowo ułożyć relacje po awansie.
3. Możesz z nami poufnie skonsultować trudne sytuacje dotyczące zarządzania ludźmi
Z niezależnym i doświadczonym ekspertem omówisz różne scenariusze i przygotujesz się do rozmów, kiedy: niepokoi Cię zachowanie pracownika, w zespole występują konflikty i pogarsza się atmosfera pracy, pojawiają się sygnały mobbingu, napastowania i dyskryminacji, spada motywacja i efektywność, stoisz przed podjęciem trudnych decyzji personalnych. Pomożemy Ci też w rozwijaniu Twoich kompetencji lidera w ramach indywidualnych sesji coachingowych lub pracy z mentorem.
4. Wesprzemy Cię na miejscu w sytuacjach kryzysowych
W bardzo wymagających sytuacjach, takich jak wypadek przy pracy, samobójstwo pracownika czy ciężka choroba członka zespołu, nasi specjaliści są gotowi do towarzyszenia Ci na miejscu i udzielenia bezpośredniego wsparcia. Poprowadzimy spotkanie i będziemy moderować rozmowę tak, by zapewnić przestrzeń do podzielenia się smutkiem, wątpliwościami, czasem poczuciem winy. Podejmiemy także pracę z grupą, kiedy załamie się jej zdolność współdziałania, gdy jej członkowie znajdą się w szczególnie trudnym położeniu ze względu na konflikt, kryzys zaufania czy planowane zmiany.
5. Podnosimy odporność i kompetencje Twojego zespołu
EAP to także szeroki program edukacyjny. Jego stałym elementem jest wellbeing w pracy, w tym nauka uważności, relaksacji i ergonomii. Podpowiadamy, jak poprawić jakość życia poprzez zadbanie o odpoczynek, dobry sen, właściwe odżywianie i aktywność. Nasze propozycje edukacyjne tworzymy na podstawie wiedzy zdobytej podczas rozmów na Linii EAP, poruszamy więc tematy zgodne z rzeczywistymi, aktualnymi potrzebami. Regularne uczestnictwo w wydarzeniach przygotowuje ludzi do lepszego radzenia sobie z trudnościami, które pojawią się na ich drodze.
6. Nauczymy Cię udzielania „pierwszej pomocy psychologicznej”
W programach szkół biznesowych wciąż niewiele jest treści dotyczących zdrowia psychicznego. A jednak umiejętność rozpoznania, że coś niedobrego dzieje się z pracownikiem, może nie tylko pomóc firmie, ale dosłownie uratować czyjeś życie. Często to właśnie nie sama osoba, której problem dotyczy, ale inni w jej otoczeniu pierwsi dostrzegają niepokojące zmiany – nietypowe zachowania, nieuzasadnione zmiany nastroju, zniekształcone postrzeganie świata. W ramach Programu EAP dowiesz się, na jakie sygnały warto zwrócić uwagę i w jaki sposób najlepiej na nie reagować.
7. Jesteśmy partnerem w budowaniu kultury promującej zdrowie
Pierwsze efekty EAP pojawiają się szybko, ale naszym celem i ambicją jest długofalowa współpraca nastawiona na dobrze rozumianą efektywność, w której nie chodzi o szybki wynik za wszelką cenę. Razem z Tobą planujemy wdrożenie programu i organizujemy akcje przypominające, analizujemy statystyki i obserwujemy trendy oraz odpowiadamy na informacje zwrotne od uczestników programu. W ten sposób EAP staje się rozwiązaniem szytym na miarę i pomaga kształtować przyjazne środowisko pracy.